MP 1.6.3 - ZAŘÍZENÍ VZDUCHOTECHNIKY STAVEB

ČESKÁ KOMORA AUTORIZOVANÝCH INŽENÝRŮ A TECHNIKŮ ČINNÝCH VE VÝSTAVBĚ

Rada pro podporu rozvoje profese ČKAIT

METODICKÁ POMŮCKA K ČINNOSTI AUTORIZOVANÝCH OSOB

TECHNIKA PROSTŘEDÍ STAVEB

ZAŘÍZENÍ VZDUCHOTECHNIKY

MP 1.6.3

aktualizace 2018

Klíčová slova:

předpisy právní, činnost projektová, technika prostředí staveb, výklad pojmů, vzduchotechnika

Kolektiv autorů:

Autoři

Anotace:

Pomůcka MP 1.6.3 se zaměřuje na metodické postupy, se kterými se projektanti v oboru Technika prostředí staveb - Vzduchotechnická zařízení, v praxi setkávají. Obsahuje rovněž kapitoly, věnující se technickým zásadám činnosti projektantů profese vzduchotechnická zařízení, základní terminologii a seznam právních předpisů příslušejících k oboru.

Obsah MP 1.6.3 a klíč k nalezení témat a textů v metodické pomůcce MP 1 a MP 1.6

Aktualizovaná verze MP 1.6.8 pro rok 2018 reflektuje skutečnost, že od 1.1.2018 vstoupil v účinnost nový zákon o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) č. 183/2006 Sb., ve znění zákona č. 225/2017 Sb., a zejména vyhláška o dokumentaci staveb č. 499/2006 Sb., ve znění vyhlášky č. 405/2017 Sb.

Přechodná ustanovení, zavedená vyhláškou č. 405/2017 Sb., čl. II stanoví:

1. Dokumentace nebo projektová dokumentace zpracovaná podle §1a2, 4 a 5 vyhlášky č. 499/2006 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, a předložená stavebnímu úřadu do 31. prosince 2020, se posuzuje podle dosavadní právní úpravy, tj. podle vyhlášky č. 62/2013 Sb.

2. Pokud bude stavba zahájena nejpozději do 31. prosince 2020, může být projektová dokumentace této stavby zpracována podle §3 vyhlášky č. 499/2006 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky

OBSAH

1

Úvod

Základní pojmy a zkratky částečný

1.1

Právní rámec výkonu činnosti AO

1.2

Obecný postup činnosti AO

1.3

Principy ochrany veřejného zájmu v projektové činnosti

1.4

Principy spolupráce AO

2

Postupy AO v projektové činnosti

2.1

Rozdělení postupů

2.1.1

Postup projektové přípravy

2.1.2

Výkony podle oborů a specializací

2.1.3

Varianty smluvního zajištění ze strany stavebníka

2.1.4

Varianty smluvního zajištění ze strany zhotovitele

2.2

Základní postupy AO

2.2.1

Postupy AO při zpracování územně plánovací dokumentace

2.2.2

Postupy v přípravě stavby

2.2.3

Postupy v projektové přípravě

2.3

Doplňkové postupy AO

2.3.1

Činnost AO při provádění staveb

2.3.2

Postupy AO v nesmluvním vztahu

3

Další postupy v projektové činnosti

3.1

Projektové práce pro stavebníka

3.2

Projektové práce pro zhotovitele stavby

3.3

Projektové práce pro vlastníka stavby

3.4

Doprovodné postupy

4

Informační zdroje

4.1

Zdroje souvisejících informací a vnitřní předpisy ČKAIT

4.2

Obecně závazné právní předpisy související s činností AO

PROFESIS - Integrovaný profesní informační systém ČKAIT je určen autorizovaným osobám. Autoři materiálu žádají členy ČKAIT o konstruktivní připomínky, které umožní metodické pomůcky v příštích letech zkvalitnit. Staňte se spoluautory dalších vydání. Dovolujeme si Vás požádat i o Vaše vlastní zkušenosti, speciální postupy, pomůcky a materiály, pokud budete souhlasit s jejich zpřístupněním pro své kolegy.

Upozornění

Tento dokument je určen výlučně pro autorizované osoby – členy ČKAIT, které jsou výhradně oprávněny pořizovat pro svou potřebu jeho tiskové kopie. Jakékoliv další šíření v tištěné, elektronické či jiné podobě ke komerčním účelům prostřednictvím dalších fyzických nebo právnických osob je možné pouze s výslovným souhlasem vydavatele.

1 ÚVOD

Metodická pomůcka k činnosti autorizovaných osob

MP 1.6.3 „Technika prostředí staveb“ – Vzduchotechnická zařízení

Jedná se o metodický materiál, který obecně využívá pomůcek a materiálů již dříve vydaných IC ČKAIT a zejména pak vychází z textu novelizované metodické pomůcky „Projektová činnost“, která byla vydána v rámci integrovaného profesního informačního systému ČKAIT pod označením MP 1. Obecné informace byly částečně převzaty z metodické pomůcky „Základ systému podpory profese“, označené MP 0, vydané s dalšími, již dříve publikovanými, materiály ČKAIT.

Účelem metodické pomůcky MP 1.6.3 je poskytnout autorizovaným osobám – členům ČKAIT, kteří působí jako projektanti v profesi zařízení vzduchotechniky komprimované informace, jež umožní AO jednak uvědomit si rozsah a hranice povinností a odpovědnosti AO při tvorbě projektové dokumentace zařízení techniky prostředí staveb a dále pak orientovat se v technických podkladech, které při své práci potřebuje.

Struktura materiálu MP 1.6.3 odpovídá členění témat, vycházejícímu z výše zmíněných metodických pomůcek MP 0 a MP 1. Základní obecné zásady, uvedené v těchto materiálech, vztahující se na všechny AO, a zvláště pak týkající se profesních projektantů všech částí staveb, jsou do metodické pomůcky MP 1.6.3 převzaty s dodržením hlediska směrování k profesi zařízení vzduchotechniky. Příslušné odkazy na použité podklady všeho druhu jsou uvedeny přímo u jednotlivých kapitol.

Autorizovaná osoba, která se z důvodu nedostatku času nehodlá zabývat problematikou v celé šíři, zde nalezne informace, které bezprostředně potřebuje při výkonu svého povolání, což vystihuje vlastní účel tohoto materiálu.

Metodická pomůcka obsahuje rovněž kapitoly, věnující se technickým zásadám činnosti projektantů v profesi zařízení vzduchotechniky. Při tom je respektována koherence ve vztahu k četným materiálům, které v minulosti ČKAIT vydala.

Jak již bylo připomenuto, obor technika prostředí staveb zahrnuje řadu provozních souborů, jejichž současná funkce v podstatě rozhoduje o kvalitě užitnosti stavby. Na tvorbě projektové dokumentace tohoto komplexu zařízení se podílí řada specializovaných projektantů, mezi kterými působí značný počet AO tvořících druhou největší profesní skupinu v rámci členstva České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě. Je evidentní, že zmínění odborníci musí při své práci respektovat určité společné metodické postupy, aby jejich výsledné dílo představovalo optimální řešení zadaného projektu. Tato skutečnost se promítá i do obsahu metodických pomůcek k činnosti autorizovaných osob řady MP 1.6.

Metodická profesní pomůcka MP 1.6.3 je členěna stejně, jako tomu je u souborné metodické pomůcky MP 1.6 a jak je uvedeno v obsahu.

Oproti předchozím vydáním metodických pomůcek řady MP 1.6. se tato aktualizovaná verze MP 1.6.3 vyhýbá převádění textů obecnějších metodických pomůcek, t.j. MP 1 a MP 1.6 do této metodické pomůcky. V maximální míře je rovněž omezeno citování právních předpisů a norem. Naopak jsou důsledně uváděny hypertextové odkazy na kompletní a vysvětlující části a odstavce souvisejících materiálů. Zásadní výhodou je přístupnost informací systému Profesis prostřednictvím internetu.

Při tomto způsobu využívání informací poslouží čtenářům orientační obsahová tabulka v úvodu každé z metodických pomůcek řady MP 1.6. Z této tabulky je patrné, zda je speciální text, vztahující se k příslušné profesi postačující pro řešení hledaného tématu (speciálního problému), či zda je nutné vyhledat další informace v obecnější pomůcce podle naznačeného klíče. Témata, jejichž rámec je buď zcela, nebo částečně společný pro všechny profese oboru technika prostředí staveb nejsou doprovázena v profesní pomůcce speciálním textem buď vůbec, nebo jen částečně a je tedy možné nalézt další informace podle uvedeného. Pro zachování kontinuity značení jednotlivých částí pomůcky jsou přesto v textu uvedeny i nadpisy „prázdných“ kapitol a odstavců s vyznačením hypertextové cesty k nalezení hledané informace.

Tato změna struktury pomůcek je vedena snahou nezatěžovat čtenáře, který vyhledává konkrétní informace prohlížením objemných materiálů a umožnit mu, aby cestou hypertextových odkazů dospěl co možno nejsnadněji a nejrychleji ke všem informacím, které mu pomohou vyřešit konkrétní problém při zpracování technické a další dokumentace staveb.

Struktura vyhlášky č. 499/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je uvedena v MP 1.6, odst. 1a.

Základní pojmy a zkratky

Viz též MP 1, odst. 1.0 a MP 1.6, odst. 1.0

Základní terminologie, týkající se projektové činnosti autorizovaných i neautorizovaných osob a používané zkratky jsou uvedeny v metodické pomůcce MP 0 Základ systému podpory profese ČKAIT.

Viz též metodická pomůcka k činnosti autorizovaných osob MP 1.6 Technika prostředí staveb, Obecné zásady činnosti AO v oboru TPS pro projektovou činnost, kap. 1.

Použité zkratky:

AD
Autorský dozor
AO (NAO)
Autorizovaná osoba (Neautorizovaná osoba)
ASŘ
Automatizovaný systém řízení
CAD
Computer Aided Design – Počítačová podpora projektování
ČKAIT
Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě
ČR
Česká republika
ČSN
Česká technická norma
ČSN EN
Česká technická norma přejímající evropskou normu
ČSN EN ISO
Česká technická norma přejímající mezinárodní normu, která byla převzata také do soustavy evropských norem
DBP
Dokumentace bouracích prací
DD
Dodavatelská dokumentace
DNU
Dokumentace pro nezbytné úpravy
DOS
Dokumentace pro ohlášení stavby
DPS
Dokumentace pro provádění stavby
DS
Dopravní stavby
DSP
Dokumentace pro stavební povolení
DSPS
Dokumentace skutečného provedení stavby
DUP
Dokumentace pro uvedení do provozu
DSpP
Dokumentace pro společné povolení
DUS
Dokumentace pro užívání stavby
DZ
Dokumentace záměru
DZS
Dokumentace pro zadání stavby
EU
Evropská unie
Inženýrská činnost
PDSP
Projektová dokumentace pro ohlášení stavby nebo pro vydání stavebního povolení
KV
Komplexní vyzkoušení
MP
Metodická pomůcka
OSVČ
Osoba samostatně výdělečně činná
POV
Plán organizace výstavby
PS
Pozemní stavby
RFA
Rozpočtová a finanční analýza zakázky
RP
Regulační plán
STP
Studie proveditelnosti
STSO, STSK
Studie stavby optimalizační, koncepční
SZ
Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů - stavební zákon
TD
Technický dozor stavebníka
TPS
Technika prostředí staveb
TZB
Technická zařízení budov
TZS
Technologická zařízení staveb
ÚPD
Územně plánovací dokumentace
ÚPO
Územní plán obce
VD
Výrobní dokumentace
VZT
Zařízení vzduchotechniky
ZDS
Dokumentace změn před dokončením stavby
ZOV
Zásady organizace výstavby

1.1 Právní rámec výkonu činnosti autorizovaných osob

Viz též MP 1, odst. 1.1 a MP 1.6, odst. 1.1

1.1.1 Seznam vybraných právních předpisů, týkajících se profese vzduchotechnická zařízení staveb

Následující přehled si neklade za cíl poskytnout komplexní přehled platného práva, a to ani v oblastech právních předpisů dotýkajících se výstavby a souvisejících činností, ale má sloužit pouze pro základní orientaci.

Níže uvedený přehled je aktualizován podle stavu relevantních právních dokumentů, týkajících se profesí oboru technika prostředí staveb v rozsahu rejstříku Sbírky zákonů. Právní dokumenty, jejichž platnost byla zrušena, již ve výčtu uvedeny nejsou.

Obecně platné právní předpisy pro obory Technická zařízení budov jsou uvedeny v MP 1.6

Přehled vybraných předpisů, týkajících se provozu zařízení vzduchotechniky budov

Zákon č. 406/2000 Sb.,

o hospodaření s energií

Vyhláška č. 499/2006 Sb.,

o dokumentaci staveb

Vyhláška č. 602/2006 Sb.,

kterou se mění vyhláška č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných

Vyhláška č. 410/2005 Sb.,

o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých

Nařízení vlády č. 9/2002 Sb.,

kterým se stanoví technické požadavky na výrobky z hlediska emisí hluku, ve znění pozdějších předpisů

Vyhláška č. 6/2003 Sb.,

kterou se stanoví hygienické limity chemických, fyzikálních a biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností některých staveb

Nařízení vlády č. 176/2008 Sb.,

o technických požadavcích na strojní zařízení

Nařízení vlády č. 272/2011 Sb.,

o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací

Vyhláška č. 193/2013 Sb.,

o kontrole klimatizačních systémů

Vyhláška č. 137/2004 Sb.,

o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných

Nařízení vlády č. 272/2011 Sb.,

o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací

Nařízení vlády č. 93/2012 Sb.,

kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci

1.1.2 Soustava českých technických norem (ČSN)

Viz MP 1.6, odst. 1.1

1.2 Obecný postup činnosti autorizované osoby

Viz MP 1, odst. 1.2

1.3 Principy ochrany veřejného zájmu v projektové činnosti

Viz také MP 1, odst. 1.3 a MP 1.6, odst. 1.3

1.4 Principy spolupráce AO

Viz MP 1.6, odst. 1.4

Specifická je ta část kooperací, které se týkají zejména stanovení způsobu umělé tvorby mikroklimatu v budově a volby koncepce aplikované soustavy vzduchotechnických zařízení vychází z praxe, která ukazuje, že nejen architekt, který navrhuje typ stavby, čímž vlastně vytváří základní zadávací podmínky pro projektanta v profesi vzduchotechnika staveb, ale často i investor prosazuje své, často laické představy o volbě vzduchotechnického a zvláště pak klimatizačního zařízení. Proto je důležité, aby projektant této profese navázal co nejdříve spolupráci s oběma uvedenými zadavateli projektové dokumentace a podal jim kvalifikované informace o možnostech, které se pro každý konkrétní případ naskýtají. Je obecně známo, jaké negativní důsledky přináší nedostatečná koordinace mezi jednotlivými účastníky výstavby. Mnohdy je projektant soustavy vzduchotechnického a zvláště klimatizačního zařízení nucen vyhovět zejména požadavkům na mimořádně vysokou kvalitu mikroklimatických podmínek v budově a nárokům na luxusní vzhled interiéru, což ovšem přináší vyšší pořizovací náklady na vybavení budovy vnitřním a technologickým zařízením a není výjimkou, že i provoz zařízení, jehož koncepce je diktována jinými než technickými hledisky, neuspokojuje poté investory a uživatele budov.

Současné, a to zvláště velké a složité soustavy pro klimatizaci budov, se neobejdou bez dalších pomocných agregátů a zařízení, jakož i bez komplikovaného systému měření a regulace. Zvláště centrální řídicí a kontrolní zařízení inteligentních budov má výrazně multifunkční charakter a regulace a sledování provozu klimatizačních soustav budov je integrováno do jejich software. Znamená to, že profesní projektant – odborník na vzduchotechnické soustavy musí při přípravě projektové dokumentace ve všech výkonových fázích těsně kooperovat s projektanty vytápění, chlazení, elektrických silnoproudých i slaboproudých zařízení, zařízení měření a regulace, zařízení pro rozvody vody a rovněž s projektanty speciálních dodávek a stavebních profesí, kteří vymezují jeho možnosti, pokud se týká alokace navržených soustav.

Další důležité kooperace očekávají projektanta při přípravě provozování zařízení, kdy bývá povoláván k instruktáži obsluhy a výkladu funkce instalovaného zařízení.

2 POSTUPY AUTORIZOVANÉ OSOBY V PROJEKTOVÉ ČINNOSTI

2.1 Rozdělení postupů

Viz MP 1, odst. 2.1

2.1.1 Postup projektové přípravy

Viz také MP 1, odst. 2.1.1

Zpracovávaná dokumentace je pouze předpisem pro realizaci stavby. Přesto projektová příprava časově mnohdy i výrazně přesahuje lhůtu vlastní výstavby. Účast autorizované osoby profese zařízení vzduchotechniky je však nutná v určitých fázích předepsaných zákonem. Žádoucí ovšem je, aby autorizovaná osoba – i dílčí autor díla – byla nositelem celé přípravy projektové dokumentace a dohlížela i na realizaci stavby. Tento požadavek je nutno za všech okolností propagovat a požadovat, což nijak nesnižuje úlohu dalších kvalifikovaných osob v tomto procesu.

V procesu přípravy projektové dokumentace jde jen výjimečně smluvně o dvoustranný vztah stavebník – projektant profese zařízení vzduchotechniky. Zvláště u staveb větších rozsahů je projektantovým objednatelem projektová organizace, kompletující projektovou dokumentaci všech dílčích profesí.

2.1.2 Výkony podle oborů a specializací

Viz MP 1, odst. 2.1.2

2.1.3 Varianty smluvního zajištění zakázky ze strany stavebníka

Viz MP 1, odst. 2.1.3

2.1.4 Varianty smluvního zajištění zakázky ze strany zhotovitele

Viz MP 1, odst. 2.1.4

2.2 Základní postupy AO

2.2.1 Postupy AO při zpracování územně plánovací dokumentace

Viz MP 1, odst. 2.2.1

2.2.2 Postupy v přípravě stavby

Viz též MP 1, odst. 2.2.2

Body 2.2.2 a) až c) není třeba pro profesi vzduchotechnika více rozpracovávat.

Projektant oboru vzduchotechnická zařízení zajišťuje, aby výstupem v této fázi projektování byla projektová část dokumentace stavby, obsahující návrh řešení větrání či klimatizace budovy pro další postup a etapy projektování.

e) DSpP - Dokumentace pro vydání společného povolení (AO)

Viz též MP 1.6, odst. 2.2.2.e

Část dokumentace stavby, týkající se profese zařízení vzduchotechniky obsahuje:

  • Návrh řešení technického zařízení budov z hlediska koncepce řešení VZT, požadované úrovně komfortu vnitřního prostředí s ohledem na způsob využití stavby.
  • Koncepční řešení vzduchotechnických zařízení.
  • Koncepční řešení zařízení měření a regulace, související se zařízením vzduchotechniky.

2.2.3 Postupy v projektové přípravě

Viz též MP 1, odst. 2.2.3 a MP 1.6, odst. 2.2.3

a) PDSP - Projektová dokumentace pro ohlášení stavby nebo pro vydání stavebního povolení (AO)

Činnost autorizované osoby podle zákona č. 183/2006 Sb., – dokumentace pro stavební povolení je základním postupem v oblasti projektové přípravy. Na základě zpracování dokumentace pro stavební povolení přejímá autorizovaná osoba konkrétní odpovědnost za stavbu, neboť z hlediska platných předpisů je odpovědným a jediným projektantem evidovaným na stavebním úřadu. Proto je nutno znovu zdůraznit, že této odpovědnosti se nelze v dalších fázích projektové přípravy a realizace zbavit, ani se jí nechat zbavit.

V rámci postupu autorizovaná osoba provádí následující činnosti:

  • provedení analýzy podkladů a vyhodnocení dosavadních výsledků, určení podmínek pro zpracování dokumentace pro stavební řízení;
  • vypracování dokumentace pro stavební řízení (stavební povolení), tj.vedení projektových prací k vypracování dokumentace přikládané k návrhu na vydání stavebního povolení, včetně kontroly, její koordinace a autorizace, v textové a výkresové části:
    • provedení návrhu řešení stavby z hlediska základních požadavků na pevnost a stabilitu, požární bezpečnost, energetickou náročnost, ochranu před hlukem, hygienické požadavky a bezpečnost a ochranu zdraví;
    • koordinace a zakreslení řešených inženýrských sítí, včetně stávajících staveb a inženýrských sítí, a to podle předaných podkladů;
    • koordinace a zpracování všech požadavků jednotlivých profesí;
    • odhad orientačních nákladů na provedení stavby jako podklad pro určení správních poplatků za stavební řízení;
    • vypracování předběžného propočtu nákladů na základě předběžných výměr a agregovaných položek.

Výstupem postupu zpracování PDSP je vyhotovení dokumentace v rozsahu předepsaném vyhláškou č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, ve znění pozdějších předpisů, příloha č. 12, která je přikládaná k žádosti stavebníka o vydání stavebního povolení.

V průběhu zpracování se projednává postup řešení se stavebníkem a upravuje podle tohoto projednání. Dokumentace se předá stavebníkovi v dohodnutém termínu ve sjednaném smluvním rozsahu.

V profesi zařízení vzduchotechniky se dokumentace zpracovává samostatně pro jednotlivé druhy technického vybavení a člení se na PD:

  • Strojní část vzduchotechniky
  • Zařízení soustavy měření a regulace pro technologické vybavení výše i níže uvedených souborů

Obsah projektové dokumentace PDSP zařízení vzduchotechniky

Technická zpráva

Obsahuje základní údaje (parametry venkovního a vnitřního prostředí, stručná charakteristika a koncepce navrhovaného zařízení, výchozí podklady pro dimenzování zařízení), popis a funkce vzduchotechnických zařízení a jejich provoz, požadavky na energie a média (elektřina, teplo, chlad, pára, voda), přehled navržených výkonů a bilance spotřeby energií, návrh ochrany zdraví, ochrany proti hluku a vibracím, řešení požární bezpečnosti vzduchotechnických zařízení, způsob ochrany životního prostředí, zajištění bezpečnosti při realizaci a následném provozu zařízení,

Výkresová část

Obsahuje pouze základní orientační schémata jednotlivých vnitřních rozvodů a zařízení, jejich základní dimenze a vedení, dále případné umístění zařizovacích předmětů, požadavky na stavební úpravy a řešení některých speciálních prostorů jako kotelen, předávacích stanic tepla, rozvoden, ústředen a regulačních stanic, jejichž dispoziční řešení bývá obvykle součástí výkresů stavební části.

Výpočty

Zpracovávají se potřebné výpočty tepelně technické, akustické, osvětlení nebo oslunění.

Rozsah a obsah projektové dokumentace pro vydání stavebního povolení nebo pro ohlášení stavby uvedené v §104 odst. 1 písm. a) až e) stavebního zákona - podle přílohy č. 12 vyhlášky č. 499/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů, pro profesi vzduchotechnika staveb by měl být následující:

Viz též MP 1.6, odst. 2.2.3 a

Projektová dokumentace obsahuje části:

A Průvodní zpráva

B Souhrnná technická zpráva

C Situační výkresy

D Dokumentace objektů a technických a technologických zařízení

Dokladová část

Projektová dokumentace musí vždy obsahovat části A až D s tím, že rozsah a obsah jednotlivých částí bude přizpůsoben druhu a významu stavby, jejímu umístění, stavebně technickému provedení, účelu využití, vlivu na životní prostředí a době trvání stavby.

A

Průvodní zpráva

A.1

Identifikační údaje

A.1.1

Údaje o stavbě

a) název stavby,

b) místo stavby (adresa, čísla popisná, katastrální území, parcelní čísla pozemků),

c) předmět projektové dokumentace.

A.1.3

Údaje o zpracovateli projektové dokumentace

a) jméno, příjmení, obchodní firma, IČ, bylo-li přiděleno, místo podnikání (fyzická osoba podnikající) nebo obchodní firma nebo název, IČ, bylo-li přiděleno, adresa sídla (právnická osoba),

b) jméno a příjmení hlavního projektanta včetně čísla, pod kterým je zapsán v evidenci autorizovaných osob vedené Českou komorou architektů nebo Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, s vyznačeným oborem, popřípadě specializací jeho autorizace,

c) jména a příjmení projektantů jednotlivých částí projektové dokumentace včetně čísla, pod kterým jsou zapsáni v evidenci autorizovaných osob vedené Českou komorou architektů nebo Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, s vyznačeným oborem, popřípadě specializací jejich autorizace.

A.2

Seznam vstupních podkladů

A.4

Údaje o stavbě

a) nová stavba nebo změna dokončené stavby,

b) účel užívání stavby,

c) trvalá nebo dočasná stavba,

g) seznam výjimek a úlevových řešení,

i) základní bilance stavby (potřeby a spotřeby médií a hmot, hospodaření s dešťovou vodou, celkové produkované množství a druhy odpadů a emisí, třída energetické náročnosti budov apod.),

j) základní předpoklady výstavby (časové údaje o realizaci stavby, členění na etapy),

k) orientační náklady stavby.

A.5

Členění stavby na objekty a technická a technologická zařízení

B

Souhrnná technická zpráva

B.2.7

Základní charakteristika zařízení vzduchotechniky

a) technické řešení,

b) výčet všech vzduchotechnických, technických a technologických zařízení.

B.2.9

Zásady hospodaření s energiemi

a) kritéria tepelně technického hodnocení,

b) energetická náročnost stavby,

c) posouzení využití alternativních zdrojů energií.

B.2.10

Hygienické požadavky na stavby, požadavky na pracovní a komunální prostředí. Zásady řešení parametrů stavby (systém větrání, vytápění, chlazení, osvětlení, řešení odpadů)

Zásady řešení vlivu stavby a v ní instalovaného VZT zařízení, na okolí z pohledu vzniku a šíření hluku.

B.3

Připojení na technickou infrastrukturu

a) napojovací místa technické infrastruktury,

B.8

Zásady organizace výstavby

n) postup výstavby, rozhodující dílčí termíny.

C

Situační výkresy

C.1

Situační výkres širších vztahů

a) měřítko 1 : 1 000 až 1 : 50 000,

b) napojení stavby na dopravní a technickou infrastrukturu.

D

Dokumentace objektů a technických a technologických zařízení

D.1.4

Technika prostředí staveb - část Vzduchotechnika

Dokumentace zařízení vzduchotechniky se zpracovává po objektech a souborech technických nebo technologických zařízení v přiměřeném rozsahu. Tato dokumentace určí zařízení a systémy v technických podrobnostech dokládajících dodržení normových hodnot a právních předpisů. Vymezí základní materiálové, technické a technologické, dispoziční a provozní vlastnosti zařízení a systémů.

Uvede základní kvalitativní a bezpečnostní požadavky na zařízení a systémy.

Obsah a rozsah dokumentace se zpracovává podle společných zásad. Bude přizpůsoben charakteru a technické složitosti dané stavby a zařízení. Organizační uspořádání dokumentace jednotlivých částí (profesí) je účelné uspořádat podle postupu realizace stavby.

Dokumentace zejména obsahuje:

a) Technickou zprávu (výpis použitých norem - normových hodnot a předpisů; výchozí podklady a stavební program; požadavky na profesi - zadání, klimatické podmínky místa stavby - výpočtové parametry venkovního vzduchu - zima/léto; požadované mikroklimatické podmínky - zimní/letní, minimální hygienické dávky čerstvého vzduchu, podíl vzduchu oběhového; údaje o škodlivinách se stanovením emisí a jejich koncentrace; provozní podmínky - počet osob, tepelné ztráty, tepelné zátěže apod., provozní režim - trvalý, občasný, nepřerušovaný; popis navrženého řešení a dimenzování, popis funkce a uspřádání instalace a systému; bilance energií, médií a potřebných hmot; zásady ochrany zdraví, bezpečnosti práce při provozu zařízení; ochrana životního prostředí, ochrana proti hluku a vibracím, požární opatření; požadavky na postup realizačních prací a podmínky projektanta pro realizaci díla, jeho uvedení do provozu, způsob a rozsah prováděných zkoušek a předávání díla a provozování během životnosti stavby).

b) Výkresovou část (umístění a uspořádání rozhodujících zařízení, strojů, základních mechanických komponentů, zdrojů energie apod.; základní vymezení prostoru na jejich umístění ve stavbě; základní přehledová schémata rozvodů a zařízení, základní technologická schémata; půdorysy základních trubních a kabelových rozvodů v jednočárovém zobrazení, případné řezy koordinačních uzlů; umístění zařizovacích předmětů; požadavky na stavební úpravy a řešení speciálních prostorů techniky prostředí staveb).

c) Seznam strojů a zařízení a technické specifikace (seznam rozhodujících strojů a zařízení, základních mechanických komponentů, zdrojů energie apod.; popis základních technických a výkonových parametrů a souvisejících požadavků).

Dokladová část

Dokladová část obsahuje doklady o splnění požadavků podle jiných právních předpisů vydané příslušnými správními orgány nebo příslušnými osobami a dokumentaci zpracovanou osobami oprávněnými podle jiných právních předpisů.

• Závazná stanoviska, stanoviska, rozhodnutí, vyjádření dotčených orgánů

• Stanoviska vlastníků veřejné dopravní a technické infrastruktury

• Stanoviska vlastníků veřejné dopravní a technické infrastruktury k možnosti a způsobu napojení, vyznačená například na situačním výkrese

• Stanovisko vlastníka nebo provozovatele k podmínkám zřízení stavby, provádění prací a činností v dotčených ochranných a bezpečnostních pásmech podle jiných právních předpisů

• Průkaz energetické náročnosti budovy podle zákona o hospodaření energií

• Ostatní stanoviska, vyjádření, posudky a výsledky jednání vedených v průběhu zpracovávání dokumentace

b) PDPS - Projektová dokumentace pro provádění stavby (AO)

Viz též MP 1.6 odst. 2.2.3 b

Dalším postupem může dopracovat projektant – AO v profesi zařízení vzduchotechniky dokumentaci do rozsahu potřebného pro provádění stavby, tj. včetně všech detailních technických řešení, podrobného výkazu výměr a položkového rozpočtu (pokud je objednán). Objednatelem postupu může být stavebník, nebo jím zvolený zhotovitel stavby.

Zpracování dokumentace pro provádění stavby je ve smyslu §158 stavebního zákona činností vybranou – pokud se tedy zpracovává, musí být zpracována osobou autorizovanou. To ovšem neznamená její povinné zpracování ze zákona (mimo §92, podle nějž může být její zpracování uloženo územním rozhodnutím), i když je ve většině případů nezbytné. Pokud je dokumentace pro provádění stavby zpracována, stává se rovněž podkladem pro kontrolní prohlídky stavby. Z tohoto hlediska je plně žádoucí, aby projektovou dokumentaci pro provádění stavby zpracovala tatáž autorizovaná osoba, která zpracovala projektovou dokumentaci pro stavební povolení. Pokud tomu tak není, je nutné zajistit alespoň plnohodnotný výkon autorského dozoru.

Projektant v rámci zpracování PDPS zajišťuje tyto výkony:

  • propracování dokumentace až do úrovně jednoznačně určující požadavky na kvalitu a charakteristické vlastnosti stavby (výkresové znázornění s nutnými detaily v měřítku 1:50 až 1:1 s nutnými textovými vysvětlivkami a popisy za spolupráce potřebných profesí);
  • koordinaci a zakreslení inženýrských sítí, včetně stávajících staveb a inženýrských sítí, a to na základě předaných podkladů;
  • zajištění podkladů pro provozní zařízení (TZS a TPS);
  • podrobný výkaz výměr, nebo rozpočet (podle objednávky stavebníka).

Výstupem práce projektanta v této fázi, je dokumentace potřebná pro provádění stavby v rozsahu přílohy vyhlášky č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, ve znění pozdějších předpisů, příloha č. 13.

Dokumentace slouží zhotoviteli stavby pro provádění stavby a dále pro provádění kontrolních prohlídek ve smyslu §133§134 stavebního zákona. Stavebníkovi může sloužit rovněž pro zpracování zadávací dokumentace staveb pro výběr zhotovitele. Slouží samozřejmě i pro výkon technického dozoru investora.

Jednotlivé části PDPS se zpracovávají podle společných zásad a případných zpětných požadavků na stavební část a ostatní profese a jsou podkladem pro celkovou koordinaci dokumentace pro provádění stavby.

Dokumentace pro provádění stavby v profesi vzduchotechnika má následující skladbu:

Technická zpráva

a) soupis výchozích podkladů (zadání investora, použitých právních předpisů a norem);

b) klimatické podmínky místa stavby a provozní podmínky, uvažovaná nejvyšší a nejnižší venkovní výpočtová teplota, výpočtová letní entalpie vzduchu, typ provozu – plně automatický, ruční, provozní režim – trvalý, občasný (příležitostný), nepřerušovaný, přerušovaný apod., počet provozních hodin s uvedením provozní doby, počet pracovních dní v týdnu a v roce;

c) požadované parametry vnitřního mikroklimatu s odvoláním na právní předpisy;

d) popis základní koncepce vzduchotechnického zařízení;

e) výčet typů prostorů větraných přirozeně nebo nuceně, zajištění předepsané hygienické výměny vzduchu v jednotlivých prostorech;

f) minimální dávky čerstvého vzduchu, podíl vzduchu cirkulačního;

g) umístění nasávání venkovního vzduchu pro zařízení, odvod vzduchu odpadního;

h) počet a umístění centrál úpravy vzduchu;

i) zadání tepelných ztrát a zátěží klimatizovaných prostorů, požadované parametry letní / zimní v klimatizovaných prostorech;

j) požadavky na přívod čerstvého vzduchu a odvětrání místností;

k) vzduchové výkony v jednotlivých typech místností;

l) hlukové parametry ve vnitřním a venkovním prostředí;

m) údaje o škodlivinách se stanovením emisí a jejich koncentrace;

n) popis způsobu větrání a klimatizace jednotlivých prostorů a provozů;

o) seznam zařízení s uvedením výkonových parametrů;

p) seznam zařízení s uvedením rozsahu úpravy vzduchu;

q) popis jednotlivých vzduchotechnických zařízení;

r) umístění zařízení – strojovny úpravy vzduchu; množství vzduchu, vedení kanálů do obsluhovaných prostorů, distribuce vzduchu v prostoru;

s) požadavky navržených VZT zařízení na tepelné a chladicí příkony a elektrické příkony;

t) stručný popis způsobu provozu a regulace zařízení vzduchotechniky a klimatizace, protihluková a protipožární opatření na vzduchotechnických zařízeních;

u) popis způsobu zavěšení potrubí a jeho uložení;

v) koncepce a rozsahy potrubních sítí rozvodů tepla a chladu;

w) rozsahy příslušenství potrubních sítí rozvodů tepla a chladu (počty a typy čerpadel, uzavírek a dalších armatur);

x) pokyny pro montáž;

y) požadavky na uvádění do provozu (předepsané a smluvní zkoušky, komplexní vyzkoušení, zkušební provoz, měření a seřízení průtoku vzduchu, měření hluku apod.).

Součástí technické zprávy mohou být rovněž:

  • tabulka místností se základními požadovanými teplotními, hlukovými a vzduchovými parametry,
  • tabulka zařízení se základními vzduchovými a energetickými parametry jednotlivých vzduchotechnických zařízení v budově,
  • tabulka protipožárních klapek,
  • diagramy h–x s vyznačením úprav vzduchu v jednotlivých vzduchotechnických zařízeních.

Výkresová část

a) zakreslení vzduchotechnických rozvodů a zařízení do půdorysů jednotlivých podlaží od nejnižšího po nejvyšší, v měřítku 1:50 a větším, (u rozsáhlých objektů v měřítku 1:100), v případě složitějších a rozsáhlejších strojoven vzduchotechniky detailní výkresy půdorysu v měřítku 1:20, řezy prostorem 1:50, 1:20;

b) řezy v prostoru mimo strojovny;

c) funkční schémata jednotlivých vzduchotechnických zařízení;

d) vyznačení tepelných, protipožárních a protihlukových izolací;

e) funkční schémata potrubních sítí rozvodů tepla a chladu včetně páteřních vertikálních a horizontálních větví;

f) výkresy umístění potrubních sítí rozvodů tepla a chladu a jejich příslušenství (čerpadel, uzavírek a dalších armatur);

g) zakreslení potrubních sítí rozvodů tepla a chladu a jejich příslušenství (čerpadel, uzavírek a dalších armatur) do půdorysů jednotlivých podlaží od nejnižšího po nejvyšší, v měřítku 1:50 a větším.

Specifikace zařízení

Seznam strojů a zařízení, nebo-li výkaz výměr, se zpracovává (pokud není dohodnuto jinak) po jednotlivých vzduchotechnických zařízeních a v souladu s označováním pozic prvků na výkresech.

Rozsah a obsah projektové dokumentace pro provádění stavby k §134 odst. 7 stavebního zákona - podle přílohy č. 13 vyhlášky č. 499/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů - pro vzduchotechnická zařízení staveb by měl být následující:

Viz též MP 1.6, odst. 2.2.3 b

Projektová dokumentace vzduchotechniky obsahuje tyto části:

A Průvodní zpráva

B Souhrnná technická zpráva

C Situační výkresy

D Dokumentace objektů a technických a technologických zařízení

Dokladová část

Projektová dokumentace musí vždy obsahovat části A až D s tím, že rozsah a obsah jednotlivých částí bude přizpůsoben druhu a významu stavby, jejímu umístění, stavebně technickému provedení, účelu využití, vlivu na životní prostředí a době trvání stavby.

Společné zásady:

Projektová dokumentace pro provádění stavby se v oboru zařízení vzduchotechniky zpracovává samostatně po stavebních objektech a pro jednotlivá vzduchotechnická zařízení.

Vychází se ze schválené projektové dokumentace pro ohlášení stavby nebo pro vydání stavebního povolení, u staveb technické infrastruktury nevyžadující stavební povolení ani ohlášení se vychází z dokumentace pro vydání územního rozhodnutí nebo územního souhlasu. Projektová dokumentace se zpracovává v podrobnostech umožňujících vypracovat soupis montážních prací, dodávek a služeb s výkazem výměr.

Projektová dokumentace obsahuje též technické charakteristiky, popisy a podmínky provádění montážních prací.

Výkresy podrobností (detailů) zobrazují pro dodavatele závazné, nebo tvarově složité konstrukce (prvky), na které klade projektant zvláštní požadavky a které je nutné při provádění stavby respektovat.

Součástí projektové dokumentace pro provádění stavby není dokumentace pro pomocné práce a konstrukce, výrobně technická dokumentace, dokumentace výrobků dodaných na stavbu, výkresy prefabrikátů a montážní dokumentace. Pokud je nutno zpracovat některou z těchto dokumentací, jde vždy o součást dodavatelské dokumentace.

Zpracování plánu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi upravuje jiný právní předpis (plán bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi není součástí této přílohy).

A

Průvodní zpráva

A.1

Identifikační údaje

A.1.1

Údaje o stavbě

a) název stavby,

b) místo stavby (adresa, čísla popisná, katastrální území, parcelní čísla pozemků).

A.1.3

Údaje o zpracovateli projektové dokumentace

a) jméno, příjmení, obchodní firma, IČ, bylo-li přiděleno, místo podnikání (fyzická osoba podnikající) nebo obchodní firma nebo název (právnická osoba), IČ, bylo-li přiděleno, adresa sídla,

b) jméno a příjmení hlavního projektanta včetně čísla, pod kterým je zapsán v evidenci autorizovaných osob vedené Českou komorou architektů nebo Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, s vyznačeným oborem, popřípadě specializací jeho autorizace,

c) jména a příjmení projektantů jednotlivých částí projektové dokumentace včetně čísla, pod kterým jsou zapsáni v evidenci autorizovaných osob vedené Českou komorou architektů nebo Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, s vyznačeným oborem, popřípadě specializací jejich autorizace.

A.2

Seznam vstupních podkladů

a) základní informace o dokumentaci nebo projektové dokumentaci, na jejímž základě byla zpracována projektová dokumentace pro provádění stavby,

b) další podklady.

B

Souhrnná technická zpráva

Příslušné body budou převzaty z projektové dokumentace pro ohlášení stavby nebo pro vydání stavebního povolení, u staveb technické infrastruktury nevyžadující stavební povolení ani ohlášení budou převzaty z dokumentace pro vydání územního rozhodnutí nebo územního souhlasu, s provedením případných revizí a doplnění tak, aby z nich vyplývaly:

a) požadavky na zpracování dodavatelské dokumentace stavby,

b) požadavky na zpracování plánu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi,

c) podmínky realizace prací, budou-li prováděny v ochranných nebo bezpečnostních pásmech jiných staveb,

d) zvláštní podmínky a požadavky na organizaci staveniště a provádění prací na něm, vyplývající zejména z druhu stavebních prací, vlastností staveniště nebo požadavků stavebníka na provádění stavby apod.,

e) ochrana životního prostředí při výstavbě.

C

Situační výkresy

C.1

Situační výkres širších vztahů

a) napojení stavby na dopravní a technickou infrastrukturu.

D

Dokumentace objektů a vzduchotechnických zařízení

Dokumentace vzduchotechnických zařízení se zpracovává po objektech a souborech technických a technologických zařízení v přiměřeném rozsahu:

D.1.4

Technika prostředí staveb – Vzduchotechnická zařízení staveb

Dokumentace profese vzduchotechniky určí zařízení a systémy v technických podrobnostech dokládajících dodržení normových hodnot a právních předpisů. Vymezí základní materiálové, technické a technologické, dispoziční a provozní vlastnosti zařízení a systémů. Uvede základní kvalitativní a bezpečnostní požadavky na zařízení a systémy.

Dokumentace se zpracovává samostatně pro jednotlivá zařízení.:

Jednotlivé části se zpracovávají podle společných zásad – viz též MP 1.6, odst.2.2.3 b).

Obsah a rozsah dokumentace je uveden jako rámcový a v konkrétním případě bude přizpůsoben charakteru a technické složitosti dané stavby a zařízení a vazbě na výše uvedenou profesi. Pokud se některá část ve stavbě nevyskytuje, nebude v dokumentaci obsažena. Organizační uspořádání dokumentace profesí je účelné uspořádat podle postupu realizace stavby a dodavatelského zajištění. Je proto možné sloučení profesí do jedné části.

Obecně (ve vztahu k profesi zařízení vzduchotechniky) dokumentace obsahuje:

a) Technickou zprávu (technické údaje obsahující základní parametry dané normativními požadavky pro jednotlivé profese - bilance potřeby médií resp. energií, tlakových poměrů, druhů připojení a sítí, typy poskytovaných služeb, množství odpadů vzniklých provozem včetně odpadních vod atd.; popis technického řešení, funkce a uspřádání instalace a systému; popis koncových prvků a zařízení a systémů, zařizovací předměty; popis a podmínky připojení na veřejnou či místní technickou infrastrukturu; zásady bezpečného provozu včetně ochrany osob, zvířat i majetku před úrazem nebo před poškozením; požární opatření, ochrana proti hluku a vibracím, hlukové parametry ve vnitřním a venkovním prostředí; zásady ochrany životního prostředí; technické výpočty prokazující bezpečnost návrhu, je-li takový výpočet požadován; seznam požadovaných dokladů nutných pro uvedení stavby do užívání; výpis použitých norem včetně data vydání).

b) Výkresovou část (situace s přípojkami a ostatními náležitostmi profese; rozvinuté řezy nebo podélné profily přípojek včetně potřebných podrobností; umístění jednotlivých strojů a zařízení; výkresy půdorysů potrubních případně i kabelových tras v jednotlivých podlažích; potřebné axonometrické zobrazení, svislé nebo rozvinuté řezy, pokud je nelze dostatečně vyznačit v půdorysech; instalační výkresy a schémata; výkresy potrubních a kabelových tras včetně připojení koncového zařízení a instrumentace k obvodům měření a regulaci nebo řídicího systému; přehledové schéma napájení, schéma uzemňovací a jímací soustavy a další; uspořádání, vazby a komunikace systémů; související podrobnosti, pokud jsou nutné).

c) Seznam strojů a zařízení a technické specifikace (seznam strojů a zařízení, mechanických komponentů, zdrojů energie apod.; popis technických a výkonových parametrů a souvisejících požadavků; seznamy materiálu pro konstrukce, rozvody, potrubí, nátěry, izolace).

Dokladová část

Dokladová část obsahuje doklady o splnění požadavků podle jiných právních předpisů vydané příslušnými správními orgány nebo příslušnými osobami a dokumentaci zpracovanou osobami oprávněnými podle jiných právních předpisů, např. vytyčovací výkresy

2.3 Doplňkové postupy AO

2.3.1 Činnost autorizovaných osob při provádění staveb

Viz MP 1, odst. 2.3.1

Činnost autorizované osoby by neměla skončit (a u staveb financovaných z veřejného rozpočtu ani podle §152 nemůže), odevzdáním dokumentace pro stavební povolení, nebo ohlášení stavby. V zásadě můžeme rozdělit další postup autorizované osoby na následující okruhy:

  • smluvní spolupráce se stavebníkem až do etapy užívání stavby;
  • inženýrská činnost při provádění stavby;
  • zpracování dokumentace změn před dokončením stavby;
  • provádění technického dozoru.

a) AD - Autorský dozor projektanta (AO)

Viz MP 1, odst. 2.3.1 a

V této části je popsán postup autorizované osoby v období od odevzdání dokumentace pro stavební povolení za předpokladu smluvně zajištěné spolupráce se stavebníkem až do období užívání stavby. U stavby financované z veřejného rozpočtu, kterou provádí stavební podnikatel jako zhotovitel, je stavebník povinen zajistit technický dozor stavebníka nad prováděním stavby. Pokud však projektovou dokumentaci pro tuto stavbu může zpracovat jen osoba oprávněná podle zvláštního právního předpisu, zajistí stavebník autorský dozor projektanta, popřípadě hlavního projektanta nad souladem prováděné stavby s ověřenou projektovou dokumentací. Základem postupu je uzavření smlouvy podle A 3.21 Smluvní vztahy ve výstavbě, resp. o výkonu autorského dozoru. Nositelem postupu by měl být autor projektové dokumentace pro stavební povolení nebo ohlášení stavby – autorizovaná osoba. To neznamená, že musí vykonávat autorský dozor pouze sama – spolupracuje přitom s dalšími projektanty a specialisty. Rozsah autorského dozoru specifikuje smlouva o dílo (pokud je autorský dozor součástí předmětu díla, tj. zhotovení dokumentace a provádění souvisejících výkonů), případně smlouva mandátní (pokud je výkon autorského dozoru zabezpečen smluvně až dodatečně, samostatnou smlouvou).

V rámci postupu autorizovaná osoba všech profesí oboru technika prostředí staveb provádí tyto smluvní výkony:

  • poskytování vysvětlení potřebných k vypracování další dokumentace, pokud není sama zpracovatelem;
  • poskytování vysvětlení, potřebných ke zpracování dodavatelské dokumentace a přípravy stavby vybraným zhotovitelem stavby;
  • účast na jednáních mezi stavebníkem a zhotovitelem stavby;
  • účast na odevzdání staveniště zhotovitelem;
  • kontrolu dodržení dokumentace s přihlédnutím na podmínky určené stavebním povolením, s poskytováním vysvětlení potřebných pro plynulost výstavby;
  • posuzování návrhů zhotovitelů na změny a odchylky v částech dokumentace, zpracovávaných zhotoviteli z pohledu dodržení technicko-ekonomických parametrů stavby, dodržení lhůt výstavby, případně dalších údajů a ukazatelů;
  • posuzování, případně zpracování dokumentace změn před dokončením stavby;
  • vyjádření k požadavkům na větší množství výrobků a výkonů oproti projednávané dokumentaci;
  • sledování postupu výstavby z technického hlediska a z hlediska časového plánu výstavby;
  • účast na kontrolních dnech a kontrolních prohlídkách stavby;
  • účast na odevzdání a převzetí stavby nebo její části, včetně komplexního vyzkoušení;
  • účast na závěrečné kontrolní prohlídce staveb, které vyžadují kolaudační souhlas;
  • dohled nad odstraněním zjištěných vad a nedodělků.

Výstupem postupu AO při výkonu autorského dozoru, jsou záznamy o autorském dozoru, provedené do stavebního deníku a poskytnuté v kopiích stavebníkovi stavby a výsledné stavební dílo, realizované v souladu s ověřenou projektovou dokumentací.

Projektant v profesi vzduchotechniky se při kontrolních prohlídkách stavby v rámci autorského dozoru zaměřuje jednak na dodržování shody mezi obsahem všech částí projektové dokumentace pro provedení stavby a realizovaným dílem a dále pak se vyjadřuje ke všem změnám v průběhu stavby, zachyceným ve stavebním deníku.

V rámci autorského dozoru v rozsahu smluvních závazků se autorizovaná osoba v profesi zařízení vzduchotechniky zaměřuje zvláště na následující problematiku:

  • úplnost dodávky podle projektové dokumentace a kvalita montáže
  • vzduchovody, distribuční elementy, nátěry, izolace:
    • trasy vzduchovodů, čistota uvnitř potrubí, dotažení šroubových spojů, připojení vodivého potrubí (zejména pružných manžet), na zemnicí síť, úplnost a pružnost závěsů, těsnost a otevíratelnost kontrolních otvorů v potrubí,
    • dodržení umístění vyústek podle projektu, nastavitelnost a ovladatelnost jejich listů, utěsnění k potrubí a hrubé nastavení ovladatelnost náběhových listů, vyvedení ovládacího drátu s aretací,
    • uložení tlumičů hluku,
    • provedení izolací tepelných, protihlukových a protipožárních,
    • ukotvení výfukových hlavic,
    • přístupnost, ovladatelnost a těsnost klapek,
    • stav, úplnost a otevření protipožárních klapek,
    • rozmístění zařízení ve strojovnách,
    • upevnění strojů na základech či nosných konstrukcích,
    • umístění výrobních štítků na strojích a jejich porovnání s projektovanými hodnotami,
    • osazení štítků na dveřích strojoven a značení únikové cesty,
    • osazení směrových šipek s vyznačením směru proudění vzduchu u přívodu a odvodu
    • funkčnost odvodňovacích systémů (potrubí, kuchyňských zákrytů, rekuperátorů, chladicích registrů, fan–coilů apod.);
    • označení vzduchovodů opatřených protipožární izolací
  • klimatizační jednotky:
    • úplnost sestavy, dotažení a těsnost spojů, funkce kontrolních otvorů, pružné uložení na základu nebo nosné konstrukci (základovém rámu),
    • kontrola kompletnosti jednotlivých komor (ventilátorová, filtrační, výměníková, pračková, zvlhčovací, atp.),
    • ventilátor, filtr, výměníky tepla a chladu, pračka vzduchu,
    • správnost připojení vzduchovodů k jednotce pomocí pružné vložky, napojení potrubí topného média, chladicího média a vody,
    • připojení na elektrický rozvod a osazení prvků měření a regulace;
  • ventilátory:
    • volné otáčení kola, dotažení šroubových spojů, těsnost, pružnost a souosost tlumicích vložek na sání a na výtlaku, správné uložení osy ventilátoru (například vodorovné), odvod kondenzátu ze spirální skříně, napnutí klínových řemenů, promazání ložisek, pružné uložení na izolátorech chvění;
  • výměníky tepla a chladu:
    • správné připojení vodních (parních) potrubí,
    • osazení armatur (uzavírací, odvzdušňovací, vypouštěcí, směšovací),
    • odstranění deformací lamel,
    • připojení výměníků tepla na potrubí teplonosné látky, možnost jejich odvzdušnění, vypouštění a demontáže;
    • opatření otopných těles regulačními nebo uzavíracími armaturami a připojení všech otopných okruhů k páteřním rozvodům tepla;
    • připojení na zdroj tepla, osazení čerpadel, armatur, regulačních orgánů, pojistného a expanzního zařízení;
    • propláchnutí potrubních vedení tlakovou vodou a vykonání tlakové zkoušky těsnosti (ČSN 06 0310).
  • filtry:
    • neporušenost filtračního materiálu a filtračních vložek a uložení ve skříni či rámu
    • přístupnost výměnných částí,
    • otáčení pohonného mechanismu u odvinovacích filtrů;
  • pračky vzduchu a zvlhčovače:
    • čistota vnitřního prostoru,
    • osazení a stav sprchových registrů, úplnost a připevnění trysek,
    • připojení na přívod doplňovací vody a kontrola zařízení na hlídání hladiny (plovák),
    • eliminační plechy u praček vzduchu a chladicích a zvlhčovacích komor;
    • úplnost dodávky podle projektové dokumentace a kvalita montáže.

b) IČ - Inženýrská činnost (není předepsána kvalifikace)

Viz MP 1, odst. 2.3.1 b

Výkon inženýrské činnosti není definován speciální právní úpravou a je pokládán ve smyslu živnostenského zákona č. 455/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, za živnost volnou. Přesto je mnohdy spojován s projektovou činností a úzce na ni navazuje. Z hlediska druhu činností autorizovaných osob v profesi zařízení vzduchotechniky může jít o následující:

Inženýrskou činnost v projektové přípravě, jejímž cílem je získání územního rozhodnutí, územního souhlasu až po získání stavebního povolení (řeší samostatná pomůcka MP 9.1)

Inženýrskou činnost ve fázi provádění stavby, jejímž cílem je realizace stavby. Výkon technického dozoru stavebníka je potom součástí tohoto inženýringu a zahrnuje:

  • seznámení s dokumentací pro provádění stavby;
  • dodržení podmínek stavebního povolení po dobu realizace výstavby;
  • zajištění kontrolních prohlídek stavby podle plánu kontrolních prohlídek;
  • kontrolu těch částí dodávek, které budou dalším postupem zakryty, a zapsání výsledků do stavebního deníku;
  • spolupráce s koordinátorem bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi;
  • péči o systematické doplňování dokumentace stavby a její evidenci;
  • projednávání dodatků a změn dokumentace, které nemění schválené parametry stavby;
  • průběžné informování stavebníka o všech závažných okolnostech;
  • kontrolu věcné a cenové správnosti a úplnosti oceňovacích podkladů, faktur a jejich soulad se smluvními podmínkami;
  • odevzdání připravených prací dalším dodavatelům na navazující činnosti;
  • spolupráci s projektantem a zhotovitelem při provádění opatření k odstranění případných vad dokumentace;
  • sledování předepsaných zkoušek materiálů, konstrukcí a prací prováděných zhotoviteli stavby a jejich výsledků (protokoly, certifikáty);
  • sledování vedení stavebních a montážních deníků;
  • spolupráci na odvrácení živelních událostí;
  • kontrolu postupu prací podle časového plánu stavby a příslušných norem;
  • kontrolu řádného uskladnění a manipulace s materiály, výrobky a konstrukcemi;
  • přípravu podkladů pro převzetí stavby, nebo její části;
  • stanovení, postupu, kontrola a vyhodnocení zkušebního provozu stavby;
  • přípravu ohlášení o užívání stavby, nebo k žádosti o vydání kolaudačního souhlasu;
  • kontrolu odstraňování vad a nedodělků;
  • kontrolu vyklízení staveniště zhotovitelem stavby.

(podrobně rovněž MP 9.1)

c) DZS - Dokumentace změn stavby před dokončením (AO)

Viz MP 1, odst. 2.3.1 c

V případě změn stavby před dokončením podle §118 SZ musí být zpracována dokumentace změny na stejné úrovni – stejného provedení, jako dokumentace ověřená ve stavebním řízení, nebo přiložená k ohlášení stavby podle §104 SZ odst. 2 písm. a) - e). V případě, je-li to technicky proveditelné, dokumentace se zpracuje jako kopie ověřené dokumentace s vyznačeným navrhovaných změn. Technický popis obsahuje kromě obecných náležitostí popis změn a jejich porovnání se stavebním povolením a s projektovou dokumentací ověřenou stavebním úřadem, popř. autorizovaným inspektorem.

d) TD - Technický dozor stavebníka (není předepsána kvalifikace)

Výkon technického dozoru stavebníka není předepsán a není vybranou činností ve výstavbě. Je však žádoucí, aby byl vykonáván na všech stavbách. U stavby financované z veřejného rozpočtu, kterou provádí stavební podnikatel jako zhotovitel, je stavebník povinen zajistit technický dozor stavebníka nad prováděním stavby, kterým musí být AO podle zákona č. 360/1992 Sb.

Provádění technického dozoru stavebníka je popsáno v metodické pomůcce MP 9.2 Technický dozor stavebníka.

2.3.2 Postupy autorizovaných osob v nesmluvním vztahu

Viz MP 1, odst. 2.3.2

3 DALŠÍ POSTUPY V PROJEKTOVÉ ČINNOSTI

3.1 Projektové práce pro stavebníka

Viz MP 1, odst. 3.1

a) DPS - Dokumentace pro provádění stavby (AO)

Viz MP 1, odst. 3.1 a

Zpracovává se ve stejném rozsahu jako dokumentace pro provádění stavby předepsaná přílohou č. 13 vyhl. č. 499/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

b) ZD - Zadávací dokumentace pro výběr zhotovitele stavby (není předepsána kvalifikace)

Viz MP 1, odst. 3.1 b

Projektant (nemusí jím být AO) zajišťuje úpravu dokumentace do rozsahu potřebného pro výběr zhotovitele stavby.

ZD pro veřejné zakázky se zpracovává na stavební práce, tedy i na profese TPS, v souladu s §44 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.

ZV profesi zařízení vzduchotechniky se projektant zaměřuje zejména na:

  • Strojní část vzduchotechniky
  • Odběrná tepelná zařízení sestávající ze soustav ohřevu vzduchu apod.
  • Zařízení automatických stínicích žaluzií vnějších a vnitřních
  • Zařízení soustavy měření a regulace ve vztahu k zařízení vzduchotechniky
  • Zařízení pro technologické vybavení výše i níže uvedených souborů a osvětlovacích soustav

Je třeba věnovat zvýšenou pozornost tvorbě:

Technické zprávy

Doplňuje a upřesňuje technické zprávy z dokumentace zpracované pro provedení stavby, v případě nových specifických požadavků správců těchto zařízení, zejména z hledisek materiálových, technologie provádění, vazeb na jiné stavby, na způsoby připojování a přepojování obvykle podle podmínek stanovených příslušnými správci těchto zařízení;

Výkresové části

Zpracovává se na základě předchozí úrovně dokumentace (DPS) a obsahuje přehledné výkresy zařízení, jejich půdorysy, řezy a pohledy.

Výkazu výměr

Doplňuje textovou a výkresovou část ZD, doplňuje výkaz výměr jednotlivých konstrukcí, položek a výrobků, který se zpracovává podle normativních zásad jejich výpočtu, specifikace uživatelského a technického standardu. Udává jednoznačné technické parametry navrhovaných technologií, konstrukcí, typů jednotlivých výrobků a použitých materiálů.

c) FA (RA) - Finanční a rozpočtová analýza (není předepsána kvalifikace)

Viz MP 1, odst. 3.1 c

d) SP - Studie proveditelnosti (není předepsána kvalifikace)

Viz MP 1, odst. 3.1 d

e) DZVÚ – Dokumentace k žádosti o vydání rozhodnutí o změně využití území (AO)

Viz MP 1, odst. 3.1 e

Rozsah a obsah dokumentace pro vydání rozhodnutí o změně využití území - podle přílohy č. 6 k vyhlášce č. 499/2006 Sb. ve znění pozdějších předpisů, pro profesi zařízení vzduchotechniky není relevantní a proto zde není uváděna.

f) JDUS – Jednoduchá dokumentace k žádosti o územní souhlas (AO i NAO)

Viz MP 1, odst. 3.1 f

g) DO – Dokumentace pro ostatní stavby (AO i NAO)

Viz MP 1, odst. 3.1 g

h) DSPS – Dokumentace skutečného provedení stavby (AO i NAO)

Viz MP 1, odst. 3.1 h

Z pohledu profesí TPS je pořízení této dokumentace velmi důležité zejména pro provozovatele nové budovy a pro případ tvorby budoucích změn a úprav stavebního či dispozičního řešení, čímž se dají eliminovat možné kolize jednotlivých zařízení TPS a TZB, zejména u potrubních vedení.

Rozsah a obsah dokumentace skutečného provedení stavby - podle přílohy č. 14 k vyhlášce č. 499/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů, pro profesi zařízení vzduchotechniky

1. Dokumentace skutečného provedení stavby obsahuje části:

A Průvodní zpráva

B Souhrnná technická zpráva

C Situační výkresy

D Výkresová dokumentace

Rozsah jednotlivých částí musí odpovídat druhu a významu stavby, jejímu umístění, stavebně technickému provedení, účelu využití, vlivu na životní prostředí a době trvání stavby.

A

Průvodní zpráva

A.1

Identifikační údaje

A.1.1

Údaje o stavbě

a) název stavby,

b) místo stavby (adresa, čísla popisná, katastrální území, parcelní čísla pozemků).

A.1.3

Údaje o zpracovateli dokumentace

a) jméno, příjmení, obchodní firma, IČ, bylo-li přiděleno, místo podnikání (fyzická osoba podnikající) nebo obchodní firma nebo název, IČ, bylo-li přiděleno, adresa sídla (právnická osoba),

b) jméno a příjmení (fyzická osoba).

A.2

Seznam vstupních podkladů

a) základní informace o všech rozhodnutích nebo opatřeních souvisejících se stavbou

b) základní informace o dokumentaci, projektové dokumentaci nebo jiné technické dokumentaci (identifikace, datum vydání, identifikační údaje o zhotoviteli dokumentace), pokud se dochovala,

c) další podklady.

A.4

Údaje o stavbě

a) účel užívání stavby,

b) trvalá nebo dočasná stavba,

c) údaje o ochraně stavby podle jiných právních předpisů

e) základní bilance stavby (potřeby a spotřeby médií a hmot, celkové produkované množství a druhy odpadů a emisí apod.).

B

Souhrnná technická zpráva

a) celkový popis stavby (technický popis stavby a jejího technického zařízení),

b) zhodnocení stávajícího stavebně technického stavu,

c) napojení na dopravní a technickou infrastrukturu.

C

Situační výkresy

C.1

Koordinační situační výkres

a) měřítko 1 : 200 až 1 : 1 000, u rozsáhlých staveb 1 : 2 000 nebo 1 : 5 000, u změny stavby, která je kulturní památkou, u stavby v památkové rezervaci nebo v památkové zóně v měřítku 1 : 200.

D

Výkresová dokumentace

Stavební výkresy vypracované podle skutečného provedení stavby s charakteristickými řezy a pohledy, s popisem všech prostorů a místností podle současného způsobu užívání a s vyznačením jejich rozměrů a plošných výměr.

3.2 Projektové práce pro zhotovitele stavby

Rozsah těchto projektových prací souvisí s přípravou realizace stavby a záleží na úrovni propracovanosti PD TPS pro předchozí fáze stavby, na složitosti stavby a její celkové připravenosti a požadavcích na provádění té které konkrétní stavby.

Objednatelem těchto prací je především zhotovitel (případně jeho poddodavatelé), pokud si je nezpracovává sám. U těchto prací není zákonem předepsána povinná účast autorizovaných osob.

a) DPS - Zpracování dokumentace pro provádění stavby (AO i NAO)

Viz MP 1, odst. 3.2 a

Zpracovává se ve stejném rozsahu jako dokumentace pro provádění stavby předepsaná přílohou č. 13 vyhlášky č. 499/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

b) DD - Dodavatelská dokumentace (není předepsána kvalifikace)

Viz MP 1, odst. 3.2 b

c) POV - Plán organizace výstavby (není předepsána kvalifikace)

Viz MP 1, odst. 3.2 c

d) VD - Výrobní dokumentace (není předepsána kvalifikace)

Viz MP 1, odst. 3.2 d

Výrobní dokumentace slouží jako podklad pro výrobu prefabrikovaných dílců a dalších prvků stavby, jako např.: výkresy a specifikace vzduchotechniky a dalších profesí.

e) DSPS - Dokumentace skutečného provedení stavby (AO)

Viz MP 1, odst. 3.2 e

3.3 Projektové práce pro vlastníka stavby

a) DUP - Dokumentace pro uvedení do provozu (není předepsána kvalifikace)

Viz též MP 1.6, odst. 3.3 a

Obecně lze konstatovat, že zhotovitel zařízení vzduchotechniky není automaticky povinen funkci zařízení před jeho předáním předvést.

Z těchto důvodů, v rámci projektových prací pro vlastníka objektu, je žádoucí, aby projektant v souvislosti s projektovou přípravou vyzkoušení VZT zařízení na výše zmíněné skutečnosti vlastníka objektu upozornil, a to nejlépe písemnou formou.

Tento typ dokumentace popisuje zejména způsob vyzkoušení instalovaného zařízení tak, aby bylo ověřeno, že zařízení VZT je kompletní a provozuschopné a splňuje požadované parametry.

Obvykle se vyzkoušení zařízení techniky prostředí staveb rozdělují na individuální a komplexní.

Pod pojmem individuální vyzkoušení zařízení vzduchotechniky se rozumí dílčí, jednoduché a jednorázové přezkoušení funkce instalovaných strojů nebo zařízení prováděné většinou jako součást montáže, případně po jejím ukončení. Zkoušky tohoto druhu nemají žádné právní důsledky. Slouží hlavně zhotoviteli a dodavateli zařízení a jsou prováděny na jeho náklady. Je to vlastně výstupní kontrola dílčích prací. V této fázi se zařízení nespouští ani neseřizuje. Individuální zkoušky jsou obvykle součástí dodávky montáže a úhrada je zahrnuta v ceně za montáž jednotlivého stroje, zařízení či dílu. Individuálním vyzkoušením se osvědčuje úplnost a správnost provedení montáže.

Individuálním vyzkoušením se rozumí přezkoušení funkce instalovaných strojů a zařízení tak, že budou uvedeny do chodu naprázdno popř. i zatížené. Obecně má individuální zkoušení účelně osvědčit úplnost a kvalitu instalovaných zařízení. Jsou to tedy zkoušky na cestě k odevzdání vyšší dodávky, i když samy o sobě žádné přímé právní důsledky z hlediska splnění vyšší dodávky nemají.

Zhotovitel doporučuje zajistit účast pracovníků budoucí obsluhy případně techniků objednatele již v průběhu provádění individuálního vyzkoušení.

Dokumentace pro uvedení VZT do provozu by měla vycházet z dohody smluvních stran o rozsahu komplexního vyzkoušení stavby (KV), díla, včetně seznamu instalovaných strojů, zařízení a jejich parametrů a souvisejícího inventáře.

Podmínky komplexního vyzkoušení stanoví, že předmět smlouvy o dílo je splněn až provedením úspěšného komplexního vyzkoušení.

Hlavním cílem komplexních zkoušek instalovaného zařízení je jeho uvedení do provozu v co možno největším rozsahu, čímž zhotovitel prokazuje objednateli, že dílo je provozuschopné a splňuje požadované funkce a parametry a je schopno trvalého provozu v autonomním režimu. Zároveň lze tímto tak konstatovat, že předmět smlouvy o dílo je splněn. Tím se ověřuje vzájemná interakce zařízení při jejich současném provozu, což je důležité zejména u zařízení techniky prostředí, a dále se ověřuje dostatečnost energetických vstupů pro provoz komplexu zařízení.

Prokazuje se tak jistota a bezporuchovost chodu zařízení, bezpečnost provozu a komplexní funkční spolehlivost větrání, ohřevu, chlazení, vlhčení atd.

Komplexní vyzkoušení se proto uskutečňuje za součinnosti všech souvisejících profesí a s dodávkou jejich energií a médií (elektřina, teplo, chlad, voda).

V rámci komplexního vyzkoušení se provedou za přítomnosti všech povinných účastníků předepsané nebo dohodnuté zkoušky (viz dále). Osvědčuje se tak zároveň způsobilost dodávky k předání a převzetí. Výsledek komplexního vyzkoušení se proto uvádí i v zápise o předání a převzetí dodávky spolu s potvrzením účastníků zkoušek.

Dokumentace pro uvedení do provozu obsahuje:

  • potřebný rozsah výkresové a jiné dokumentace, podle níž provede zhotovitel přípravu komplexního vyzkoušení;
  • termín a podmínky začátku přípravy komplexního vyzkoušení;
  • organizační a technické podmínky a předpisy pro KV;
  • požadavky na media, paliva a energie;
  • požadavky na provozní pracovníky při KV;
  • rozsah a dobu působení stavebníka (technického dozoru) při přípravě komplexního vyzkoušení;
  • způsob úhrady zvýšených nákladů zhotovitele;
  • průkaz úspěšného ukončení přípravy na komplexní vyzkoušení;
  • termín a podmínky vlastního komplexního vyzkoušení;
  • dobu provádění KV;
  • soupis prací a zkoušek v rámci KV
  • parametry, které musí být dosaženy při KV;
  • dokumentace automatizovaných systémů řízení a popis průkazu jejich funkce;
  • vedení technických záznamů o průběhu a výsledcích komplexního vyzkoušení;
  • podmínky a odpovědnost za dodržení zásad bezpečnosti práce a ochrany zdraví;
  • návrh postupu a opatření při neúspěšném výsledku komplexního vyzkoušení.

V rámci komplexního vyzkoušení se v rozsahu smluvních závazků autorizovaná osoba v profesi zařízení vzduchotechniky zaměřuje zvláště na následující problematiku:

  • postupné uvedení všech vzduchotechnických zařízení do chodu na dohodnutou dobu v běžných provozních podmínkách;
  • teplotu ložisek a zatížení elektromotorů, rotujících částí strojů a klidný chod ventilátorů;
  • funkce a stavu výměníků tepla, filtrů, praček vzduchu, regulačních a protipožárních klapek a dalších elementů klimatizačních jednotek;
  • vibrace přenášené od točivých elementů na stavební konstrukce a na vzduchotechnické potrubí;
  • funkčnosti a vazby regulačních okruhů měření a regulace výměníků ohřevu a chlazení vzduchu;
  • kontroly zaregulování a přeměření výkonových parametrů všech koncových prvků vzduchotechnických zařízení.

b) DUS - Dokumentace pro užívání stavby – není předepsána kvalifikace

Viz též MP 1.6, odst. 2.4.3 b

Dokumentace pro užívání stavby by měla v profesi VZT obsahovat návody a závazná doporučení k užívání stavby jako celku, návody k obsluze jednotlivých strojů, zařízení a výrobků. Dále by měla obsahovat úměrné předepsané cykly údržby jednotlivých na stavbě instalovaných zařízení pro ochlazování staveb a rozsah povinného servisu a popis údržby. Vše vždy v českém jazyce.

Provozní soubory zařízení vzduchotechniky se obvykle vyznačují tím, že bez jejich uspokojivé funkce nelze prakticky stavbu úspěšně užívat. Technická náročnost jejich provozování a údržby vyžaduje obvykle kvalifikovaný přístup obsluhy, který musí být postaven na přesně definovaných postupech řízení provozu a organizaci údržby.

V procesu výstavby bývá vyžadováno, aby projektant připravil v rámci zvláštní zakázky potřebný soubor dokumentace, která je nutná pro udržování provozních parametrů zařízení v požadovaných mezích a pro zachování jeho životnosti.

Pro snazší orientaci v této oblasti lze využít následující informace:

Pevný řád, který vyžaduje racionální dělba práce je v dobře fungujících provozech dán souborem provozní dokumentace. Ta může být rozdělena na soustavu provozních směrnic a soustavu provozních předpisů. Provozní směrnice pak při tomto uspořádání poskytují návody pro chování pracovníků v různých provozních i mimořádných situacích, vyjasňují vztahy podřízenosti a nadřízenosti a vymezují osobní odpovědnost jednotlivých pracovníků za přesně specifikované provozní činnosti. Provozní předpisy tvoří soustavu návodů k obsluze jednotlivých agregátů, pokyny pro provádění ošetřovacích a údržbových úkonů a pomůcky pro orientaci v rozsáhlém zařízení. Na názvu obou souborů dokumentace samozřejmě nezáleží. Je však zřejmé, že oba vznikají přímo v každém jednotlivém provozu a že nelze bez úprav přebírat dokumentaci z provozu jiného. Samozřejmě, že lze vysledovat pasáže téměř shodné, ale to se bude týkat většinou jen obecných zásad. Platí pravidlo, že soubory směrnic a předpisů vyjadřují právě specifiku každého zařízení, které je svým způsobem unikát. Zde je nutno připomenout, že provozní předpisy nelze jednoduše nahradit návody k obsluze zařízení v té formě, jak je přikládá dodavatel k dodávce zařízení. Je nutné je přepracovat a vyjmout z nich pouze partie, které se týkají vlastní činnosti obsluhovatelů. Je samozřejmé, že je to velmi pracné. To ostatně platí o zpracování provozních směrnic také. Zkušenosti však potvrzují oprávněnost této pracnosti a lze vyslovit pravidlo, že čím obtížněji byl soubor provozní dokumentace sestavován, tím snadnější se jeví potom celá provozní činnost.

Souborně lze tedy sestavit výčet provozní dokumentace, který bude obsahovat následující položky:

  • úplná a aktuální technická dokumentace k zařízení,
  • organizační řád – hlavní zásady dělby kompetencí,
  • soubor směrnic a předpisů,
  • číselník periodických prací,
  • určení metodiky plánování kontrol, inspekcí a údržby zařízení,
  • denní protokoly o provozu zařízení,
  • záznam o odpracovaných hodinách,
  • provozní kniha se zápisy o nerutinních událostech,
  • záznam o technických parametrech zařízení,
  • kniha závad,
  • poruchová kartotéka,
  • záznamy zapisovacích přístrojů (tiskáren),
  • revizní knihy k vyhrazeným zařízením,
  • evidence spotřeby energií a další podle potřeby,
  • elektronické dokumenty,
  • provozní řády jednotlivých zařízení v rozsahu podle požadavků právních předpisů, dotčených orgánů státní správy a na základě požadavku objednatele (investora).

Ke zvládnutí mimořádných situací bývá vypracován havarijní řád, který obsahuje hlavní povinnosti dispečera při výskytu havárie a může být upraven podle místních podmínek.

V případě výskytu havárie se:

  • vypíná veškeré zařízení, aby bylo zaručeno, že nedojde k dalším škodám provozem a k dosažení potřebného klidu k řešení situace;
  • vyhlašuje stav pohotovosti vymezeného okruhu pracovníků a svolávají se na pracoviště, které není havárií ohroženo);
  • zajistí lokalizace havárie, zjistí se skutečný stav, uzavřou se vodní rozvody, vypnou se subcentrály atd.;
  • pořídí se výstižný popis události v provozní knize;
  • vydají příkazy k přechodu na nouzový provoz a zapíše je do provozní knihy;
  • informuje nadřízené a osazenstvo budovy o situaci
  • plní příkazy nadřízených, směřující k odstranění havárie.

Podrobný obsah dokumentace pro užívání stavby byl zpracován v samostatné metodické pomůcce PS 10.4 Provozování a udržování budov.

c) DBP - Dokumentace bouracích prací – osoba kvalifikovaná

Viz MP 1, odst. 3.3 c

d) DSPS - Dokumentace skutečného provedení stavby (AO i NAO)

Viz MP 1, odst. 3.3 d

3.4 Doprovodné postupy

Viz MP 1, odst. 3.4

3.4.1 Předání a expedice zakázky

Viz MP 1, odst. 3.4.1

3.4.2 Dokladování průběhu zpracování dokumentace

Viz MP 1, odst. 3.4.2

3.4.3 Ukládání dokumentace

Viz MP 1, odst. 3.4.3

3.4.4 Technické úpravy dokumentace

Viz MP 1, odst. 3.4.4

4 INFORMAČNÍ ZDROJE

4.1 Zdroje souvisejících informací a vnitřní předpisy ČKAIT

Viz MP 1, část 4.1

4.2 Obecně závazné právní předpisy související s činností AO

Viz MP 1, část 4.2

Autor:

Ing. Jiří Frýba

Aktualizace:

Ing. Ladislav Čmelík

Aktualizace 2018:

Ing. Ladislav Čmelík

Ing. Jiří Frýba

Koordinace projektu:

Ing. Jindřich Pater,

předseda Rady pro podporu rozvoje profese ČKAIT

Ing. Renata Karasová,

Středisko vzdělávání a informací ČKAIT, koordinátorka projektu

Pro zobrazení kompletního obsahu se musíte přihlásit